Yönetimdeki Çatlak Sesler

Bir yönetimin en fazla gereksinim duyduğu şeylerden birisi de işletmedeki çatlak seslerdir. Bu yüzden iyi bir yönetici, zaman zaman bu kişilerle tartışmak durumunda kalsa da hiçbir zaman onlardan kurtulmak istemez. Çünkü eleştirel bakış açısına sahip kişiler işletmelerde birer emniyet supabı vazifesi görürler. Tehlikeleri önceden haber verir, kendilerini öven veya yeren abartılı sözlere kulak asmadan düşüncelerini açıklayabilirler.

Bu kişilere kötü gözle bakılmasının birçok nedeni olabilir. Çoğunluğun düşüncesine ters hareket etmek insanı istenmeyen bir kişi durumuna sokabilir. Elbette bu şekilde dışlanmış kişilerin hem kişisel ilişkileri hem de davranışları olumsuz etkilenir. Çoğu zaman bu kişilerin çevrelerince ‘huysuz’, ‘uyumsuz’ kişiler olarak tanımlanmasının nedeni aslında budur. Herkes alkışlarken bu kişiler soru sorar, herkes övgüyle söz ederken bunlar eleştirir. Elbette tam tersi de olabilir, herkesin eleştirdiği bir proje hakkında olumlu görüşler de ileri sürebilirler. Çevrelerinden sıklıkla, her şeye bir kulp taktıkları yönünde şikâyet alırlar ancak gene de çoğunluğun etkisi altında kalmaz, rüzgâra karşı işlerini görmeye devam ederler. Peki bu ‘huysuz’ların, içinde bulundukları organizasyona bir yararı var mıdır? İsterseniz maddeler halinde çatlak seslerin bir işletmeye getirdiklerine bir göz atalım:

  • Farklı sesler, farklı bakış açıları demektir. Her şeyin değiştiği bir ortamda, alternatif çözümlere sahip olabilmenin yolu ise olaylara farklı bakış açılarıyla yaklaşabilmekten geçer.
  • Çatlak sesler, çevrelerindeki kişileri düşünmeye zorlar. Çoğu zaman insanlar ana kararlarını değiştirmeseler bile rotada ufak tefek değişiklikler yaparak bu kişilerin aykırı görüşlerinden yararlanırlar.
  • Çatlak sesler, işletmedeki karar alma zamanını uzatıyor gibi görünseler de uzun vadede ortaya çıkacak sorunlar için önceden önlem almanın önünü açarak işletmelere zaman kazandırırlar.
  • Çatlak sesler, bir kurumdaki tartışma kültürünü besleyerek yeni işe başlayan kişilere örnek olurlar. Yeni yetmeler fikrini söyleme cesaretini genellikle çatlak sesli kişilerden öğrenip uygularlar.
  • İşletmedeki çatlak sesler, genellikle kalıplaşmış düşünceler ve köhne bakış açılarını hedef alırlar. Çatlak sesler, özellikle değişim dönemlerinde kritik görevler üstlenerek işletmelerin daha sancısız bir değişim süreci yaşamalarına yardımcı olurlar.

Son sözü Güzelliğin On Par’etmez diyen büyük ozana bırakalım:

Kim okurdu kim yazardı
Bu düğümü kim çözerdi
Koyun kurt ile gezerdi
Fikir başka başk'olmasa

Aşık Veysel

Burak Kaya

Not: Yüz yüze ve online eğitimlerin birlikte yürüdüğü OffCourse Eğitimleri hakkında bilgi almak için hemen bize ulaşın: info@offcourse.com.tr